دومین جلسه اصفهان گردی - 8 اسفند 93

گزارش برنامه اصفهان گردی

بازدید از کاخ چهلستون،کاخ هشت بهشت و سردر مسجد حکیم (سردر شمال غربی مسجد جورجیر)

سرپرستان: جناب آقای علی جوادی و خانم ریحانه نادریان

عکاسان: سرکار خانم کتایون گوهریان و جناب آقای ایمان عطافر

روز جمعه هشتم اسفندماه 1393 به اتفاق 18 نفر از دوستان و علاقه مندان اصفهان پس از سوار شدن در مینی بوس در ساعت 8:45 صبح به سمت کاخ هشت بهشت حرکت کردیم . البته باید اضافه کنم که هفت نفر از دوستان شرکت کننده از نوجوانان ز یر 18 سال بودنند که هماهنگی انها با سرکار خانم گوهریان بود که جا دارد در همین جا از ایشان تشکر کنم. حدود ساعت 9:10 صبح به کاخ هشت بهشت رسیدیم که مواجه با درب بسته شدیم . پس از توضیح دادن بنا از بیرون مسؤل بنا درب کاخ را بروی ما با نیم ساعت تاخیر باز کرد. (اینکه یک نفر با تاخیر سر کار می آید نشان از دلسوزی مسؤلین است).پس از دادن توضیحات راجع به کاخ هشت بهشت به سمت کاخ چهلستون حرکت کردیم. در بین راه توضیحاتی راجع به عمارتهایی مانند کاخ سرپوشیده،نمکدان،...... داده شد که اگر این عمارت ها امروزه وجود داشتند قطعاّ اصفهان زیبای ما زیباتر جلوه می نمود.

chehelsotoun

در کاخ چهلستون ابتدا راجع به وجه تسمیه چهلستون توضیح داده شد و بعد از ان اشاره شد به چهار پایه ستون که در چهار طرف استخر قرار دارد که در اصل متعلق به دیگر عمارتهای صفوی مانند کاخ نمکدان و یا سرپوشیده بوده است که به چهلستون انتقال پیدا کرده است. پس ار ان به سمت تالار اینه رفتیم که با دیدن تزیینات ان به هنر نیاکانمان ایمان آوردیم.

gherghereh

دوستان در جستجوی قرقره

تالار اصلی که دارای شش نقاشی بزرگ می باشد که چهارتای ان متعلق به دوران صفوی و دوتای ان مربوط به دوران قاجار است که بعدها اضافه شده است                       mehmani

بزم شاه عباس دوم برای ندر محمد خان حاکم ترکستان.

سقف زیبای تالار

پس از بازدید از تالار از ایوان جنوبی بازدید کردیم که در انجا نقاشیهای دو نقاش هلندی به اسم Angel وloucar را دیدیم.

eyvan jonoubi  ایوان جنوبی نقاشیهای Angel و Luca

پس از بازدید از ایوان از دو سر در مسجد قطبیه و درب کوشک بازدید کردیم که پس از دیدن چنار چهارصد ساله به سمت خیابان حکیم حرکت کردیم.

chenar       تنه چنار چهارصد ساله

در خیابان حکیم از سر در شمالغربی مسجد که در واقع متعلق بوده است به مسجد جورجیر در زمان ال بویه دیدن کردیم و پس از ان اعضاء گروه برای صرف ناهار به رستوران ترخون رفتند. .

jourjir

سر در مسجد جورجیر

وعده ما هر جمعه راس ساعت هفت صبح ضلع جنوبی پل آذر مقابل فرهنگسرای فرشچیان. برای شرکت در برنامه‌های رکابزنی تفریحی انجمن نیازی نیست که یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای باشید، کافیست تا در موعد مقرر با دوچرخه در محل حضور پیدا کنید. منتظر دیدار شما در جمعه این هفته هستیم.